Vinyl Top 20 / Listopad 2019

Dość niespodziewanie na pierwsze miejsce w listopadzie wskoczyła najnowsza płyta Simply Red. Niespodziewanie, bo pierwsze przesłuchania nie zapowiadały spektakularnego wyniku. Tymczasem, zespół wydał album świetnie sprawdzający się w warunkach jesiennych, gdy na zewnątrz ciemno, wietrznie i zimno. Muzyka na „Blue Eyed Soul” garściami czerpie z dorobku artystów skupionych w latach 70. w wytwórni Motown Records. I wcale nie przeszkadza to, że inspiracje są czytelne, a za rok nikt nie będzie o albumie już pamiętał, bo swoje evergreeny Mick Hucknall nagrał już dawno temu. Przed ewentualnym zakupem płyty radzę jednak zapoznać się z jej zawartością, gdyż recenzent jednego z muzycznych miesięczników w swej ocenie uznał nową muzykę Simply Red za przesłodzoną i głupkowatą konfekcję ocierającą się o kicz.

Dziesięć lat zajęło mi dostrzeżenie piękna „No Line On The Horizon”. Cóż, lepiej późno, niż wcale. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że to ostatnia wielka płyta U2, choć i do ostatniego albumu zdążyłem się już przekonać. Produkcją albumu zajęli się Brian Eno, Daniel Lanois i Steve Lillywhite, współpracownicy zespołu odpowiedzialni w przeszłości za największe dokonania grupy. W konsekwencji powstała płyta nie tak oczywiście przebojowa, jak niektóre z wcześniejszych albumów, ale, może właśnie dzięki temu, niezwykle intrygująca. Wsłuchując się w „Magnificent”, „No Line on the Horizon”, „Get On Your Boots”, czy „Stand Up Comedy”, można dojść do wniosku, że, przy odrobinę mocniej wyeksponowanych gitarach, utwory te okazują się nie aż tak odległe od tych, które wypełniają „Achtung Baby”. Bez względu jednak na to, absolutnie fantastyczny okazuje się finał w postaci naładowanego emocjami „Breathe” i klimatycznego „Cedars of Lebanon”, w którym Bono bliższy jest melorecytacji, niż śpiewu.

Po czterech latach od wydania „Alone in the Universe” z nowym albumem powrócił Jeff Lynne, a właściwie Jeff Lynne’s E.L.O. Odświeżenie dawnego szyldu pozwoliło muzykowi i producentowi odbyć, cieszącą się sporą popularnością, trasę koncertową po Europie i Stanach Zjednoczonych. Idąc za ciosem lider Electric Light Orchestra przygotował zestaw dziesięciu piosenek zatytułowany „From Out Of Nowhere”, opartych na wszystkich wypracowanych dotychczas patentach brzmieniowych i aranżacyjnych. Płyty nie da się oceniać w tradycyjnych kategoriach. Dawni fani Jeffa Lynne’a będą słuchać kierowani sentymentem, nowych album raczej nie przysporzy.

Do zespołowych archiwów sięgnęli muzycy The Levellers. Na CD, DVD i potrójnym winylu ukazał się legendarny występ grupy w Glastonbury. Nagranie pochodzi z 1994 roku, mamy zatem do czynienia z Levellersami w szczytowym momencie kariery. Zespół, o którym pamiętają dziś już tylko najwierniejsi fani, lokował kolejne albumy w czołówce brytyjskiej listy przebojów w czasach, gdy decydowała o tym liczba sprzedanych nośników, a nie odtworzenia w streamingu. Niewiarygodna mieszanka punku, folku i rocka alternatywnego, połączona z charakterystycznym brzmieniem skrzypiec, sprawia, że The Levellers trudno pomylić z kimkolwiek innym. W dodatku każdy z zarejestrowanych przez BBC utworów mógłby być przebojem, a energią generowaną na scenie grupa mogłaby obdzielić tuzin innych wykonawców. Prawdziwie wybuchowa to mikstura, by się o tym przekonać wystarczy posłuchać na przykład „Warning” albo „Liberty”.

Cztery nowe utwory na wydanej dwa lata temu EP-ce miały być zapowiedzią nowego albumu Dog Eat Dog. I wciąż nią pozostają, bo zespół nowy album ciągle zapowiada na kolejny rok. Tymczasem do sklepów trafiło wydawnictwo koncertowe. „All Boro Kings – Live” to nic innego, jak zestaw utworów z debiutanckiej płyty zarejestrowany na żywo. Znany patent na częściowe choćby odzyskanie materiału, do którego prawa autorskie ma dawna wytwórnia. Jeśli natomiast chodzi o muzykę, to jest to po prostu Dog Eat Dog na żywo, zespół, który, mimo upływu lat, wciąż potrafi poderwać do skakania zgromadzoną pod sceną publiczność. Ciekawostką z pewnością jest cytat z „Come As You Are” Nirvany w końcówce „If I Pull My Finger On You”.

1. Simply Red „Blue Eyed Soul” (2019)
2. U2 „No Line On The Horizon”
3. Led Zeppelin „In Through The Out Door”
4. J. Lynne’s E.L.O. „From Out Of Nowhere” (2019)
5. Sade „Lovers Live”
6. The Police „Outlandos d’Amour”
7. The Cure „The Head On The Door”
8. D. Bowie „Serious Moonlight Live 83”
9. Pink Floyd „Animals”
10. Red Box „Chase The Setting Sun” (2019)
11. Seal „Seal” [1991]
12. L. Gallagher „Why Me? Why Not.” (2019)
13. INXS „Live Baby Live Wembley Stadium” (2019)
14. Ultravox „Monument”
15. The Beatles „Abbey Road”
16. The Levellers „Glastonbury 94” (2019)
17. The Waterboys „Where The Action Is” (2019)
18. The Cure „Anniversary: 1978-2018 Live In Hyde Park In London” (2019)
19. Dog Eat Dog „All Boro Kings – Live” (2019)
20. Led Zeppelin „Presence”